Párku 2016 se zúčastnilo 36 párků a z toho 22 dorazilo zavčas do cíle a odevzdalo kartu na vyhodnocení. Dalších 8 párků odevzalo kartu osobně v cíli po limitu a někteří další poslali kartu mailem.
Fotky ze hry zde. Video reportáž od Míši je zde.
Podrobnější statistiky ze hry jsou zde.
1. | Rumpál |
24,5 |
2. | Skídbladni |
23 |
3. | Diavepř | 22,5 |
4. | Tučná a libovej | 21,5 |
5. | Mistři slabé vůle | 21 |
6. | Ani si nesedáme | 20,5 |
7. | прагоры | 19,75 |
8. | MŠ | 18 |
9.-10 | Team Avatar | 17 |
9.-10. | Kokoťátka | 17 |
11.-12. | Slepý mezi jednookými Braillem | 16,5 |
11.-12. | Bahno vs Bláto | 16,5 |
13.-14. | Simple Plan | 16 |
13.-14. | Family Point | 16 |
15. | Slowfoxtrot | 15,5 |
16. | Dva navíc | 14 |
17.-18. | Brouk v hlavě | 13,5 |
17.-18. | H2 Team | 13,5 |
19. | Skôr skôr ako neskôr | 11,5 |
20. | ŠlukLokFuk | 9 |
21. | Carpe testudo | 8,5 |
22. | Freezy Bee | 7,5 |
23. | Zvířátka | 19 |
24. | Psychokopytníci | 17 |
25. | Antropoid | 14 |
26. | Fušenky | 13,5 |
27. | Maséři jako hovado | 12,5 |
28.-29. | Kocouří procházka | 11,5 |
28.-29. | Degen a spol. | 11,5 |
30. | ET | 6 |
31. | Párek psychoxylofonologů | 4 |
32. | Spíšská klobása | 2,75 |
Název párku | Jména členů | |
1. |
Skídbladni | Jana Štrosová a Karel Martišek |
2. |
ET | Eva Vodrážková a Tomáš Janoušek |
3. |
MŠ | Michal Jahoda a Šárka Doležalová |
4. |
Psychokopytníci | hlína a Lena |
5. |
Simple plan | Julie a Dero |
6. |
Fušenky | Katka Laire Dufková a Veronika Túriel Mikusová |
7. |
ŠlukLokFuk | Ondra a Jana |
8. |
Zvířátka | Elif Garajová a Miroslav Rada |
9. |
Dva Navíc | Michal a Marek |
10. |
Párek psychoxylofonologů | Jan Drábek a Bětka Pozdírková |
11. |
Bahno versus Bláto | Jirka a Eliška |
12. |
Diavepř | Zůza Dočekalová a Aleš Podolník |
13. |
Maséři jako hovado | Filip Valášek a David Věčorek |
14. |
Degen a spol. | Eva Hromádková a František Kopřiva |
15. |
Ani si nesedáme | Danka Kuruczová a Honza Böhm |
16. |
Mistři slabé vůle | Pája Skobová a Ondra Skoba |
17. |
Kocouří procházka | Zdeňka a Jiří Hruškovi |
18. |
Slepý mezi jednookými Braillem | Hana Svozilová a Tomáš Lama Lamser |
19. |
tulenew | Petra a Jirka |
20. |
Skôr skôr ako neskôr | Helča a Jakub |
21. |
Kokoťátka | Miki a Anička |
22. |
Tučná a libovej | Pavel a Markéta Matulovi |
23. |
Pár MaLin | Káťa a David |
24. |
Spíšská klobása | Mikuláš a Blanka |
25. |
Team Avatar | Dark a Kačka (a Appa) |
26. |
Freezy Bee | Klára Šulcová a Zdeněk Bouška |
27. |
Carpe Testudo | Martin Mach a Meggy Calábková |
28. |
Antropoid | Hanka a Tom |
29. |
Rumpál | Matěj Klusáček a Markéta Mullerová |
30. |
Rohaři | Jana Piekná a Michal Rejta |
31. | Hugin a Munin | Alena Jandová, Zdenek veselý |
32. | Family Point | Jiří a Slávka Kozlovi |
33. | прагоры | Martina a Honza Pomikálkovi |
34. | Slowfoxtrot | Jana a Honza Novotní |
35. | H2 Team | Honza a Hanka |
36. | Brouk v Hlavě | Vlasta a Vláďa |
POZNÁMKA: Párky měly celou hru k dispozici 5 karet ze hry Magic the Gathering. Ukázku takových karet můžete vidět třeba ZDE.
Úkolem bylo zjistit magické číslo. Párky na 5 místech v mapě mohly najít jednoduché šifřičky, které odkazovaly na jiné místo v mapě. Pokud si všechny tyhle spojnice nakreslily, získaly obrázek obráceného pentagramu. To je v popkultuře spojeno s číslem 666, což byla správná odpověď.
K naznačeným rožkům v šifře se daly přikládat karty, dlouhou stranou k delší části rožku. Pokud se položilo všech pět karet na rohy s číslem jedna, karty vykreslily velké číslo 7. Stejně tak rohy s dvojkou vykreslily 3 a rohy s trojkou vykreslili 5. Celkově kóta 735.
Každá karta ve vlastnictví párku šla popsat třemi slovy – barva, název karty a pojmenování ikonky na kartě. A všechny tyto pojmenování bylo možné najít v šifře. Například u červené karty to bylo “červená”, “oheň” a “hora”. Tyto trojce slov vždy tvořily pravoúhlý trojúhelník. Pokud jsme ho doplnily na obdelník, tak v nově získém rohu jsme mohli číst slova tajenky. Pro všech pět karet to byly slova “Vrchol poblíž věže na počasí”. Tedy kóta u meteoradaru. Potvrzením postupu byl fakt, že výsledné obdelníky měly stejný rozměr jako jedna karta.
Prestidigitální je magie provozovaná pomocí hbitosti rukou a prstů. Každá věta šifry popisuje nějaké gesto prováděné pomocí prstů. Například střelba vlevo je ukazováček namířený vlevo a palec namířený nahoru. Tyto gesta pak připomínají chlívečky v polském kříži. K chlívečku ještě připojíme číslo z každé věty a to nám přesně určí písmeno tajenky. Jdeme na kotu Skaly.
Jednoduchoučký rébus. Třetí stanoviště je stejné jako druhé, jen o moc větší. Nacházíme se na Skalkách, pokračujeme tedy na Skály.
Celý text naznačuje, že v něm něco chybí a ta chybějící věc znemožňuje prozrazení principu, co je třeba použít. Chybějící věcí je písmeno S, v celém textu není ani jedno. A použitým principem je pak morseovka. S v morseovce jsou tři tečky neboli “tři krátký”, což je název místního rybníku. Hra, kterou vykrádáme, ale nemůžeme zmínit, je pak Sendvič.
Věty nepopisují auta, ale psí rasy. Počet medailí pod větou udává počet písmen v názvu rasy. Počet plných medailí pak říká kolíkáté písmenko z názvu máme vzít do tajenky. Řešení zní NEDLOUHE TRI, což interpretujeme jako rybník Tři krátký.
Zuby menšího kola popíšeme čísly 0, 1, 2. Větší kolo popíšeme čísly 0, 1, …, 9. Velkým kolem pak točíme doleva nebo doprava podle nakloněných čísel o daný počet zubů. Na místě, kde původně byly nuly pak můžeme číst nové dvojce čísel od 01 do 26, které převedeme na písmena a čteme tajenku RYBNICEK SUCHY.
Slova vlevo jdou jednoznačně přiřadit k názvům filmů v hexalogii o básnících. Obrázky vpravo zas odkazují na lásky hlavního hrdiny v jednotlivých filmech (Borůvka, Jeskyňka, Píšťalka, Popelka, Veverka, Rybička). Stačí spojit název filmu se správnou ženou a na těchto spojnicích čteme písmena tajenky. Čteme od prvního filmu k poslednímu. Řešení je SUCHY RYBNICEK.
Písmenka tvoří trojice, ve kterých můžeme vidět semaforové znaky. Ty říkají mezitajenku CO CHYBI. To nám moc nepomůže, ale máme novou informaci – používáme semaforovou abecedu. Stačí tedy převést trojice písmenek na semafor a zjistíme, že nám vždy chybí 2 směry z 8 celkových. Na tyto dva chybějící směry tedy opět použijeme semafor a ziskavame tajenku PRIBYTA.
Asi nejtěžší šifra hry. Text obsahuje pouze slova o délce 3 a 6 a to ve větách o počtu slov 1-4. Použijeme tedy morseovku a získáme mezitajenku BRAILLE. Zaměříme se na slova o šesti písmenech a uděláme z nich braillovo písmo a to tak, že samohlásky tvoří puntíky a souhlásky prázdná místa. Znaky píšeme po řádcích. Získáváme další mezitajenku MALUJ. Zbývají nám slova délky tři. Taková jsou na každém řádku právě pětkrát. Z každého řadku tak můžeme získat tabulku písmen 5×3. V nich si pak rozlišíme opět souhlásky a samohlásky, čímž graficky získáme čísla 682. To je výška kóty Přibytá.
25 písmen abecedy bez Q musíme vepsat do 3D objektu, který je symetrický ve třech osách. počet písmen v 5 patrech tohoto objektu je naznačen v šifře, tj. 1, 5, 13, 5, 1. Pak už se jen pomocí šipek hýbeme ze středu tohoto objektu a čteme písmenka, na která dojedeme. Pokaždé začínéme ve středu, nejde o kontinuální cestu. Tečka a křížek v zadání znamenají směry ke mně a ode mně. Nula je žádný pohyb, tj čtu střed objektu. Tajenka zní VELENOV pomník.
Opět použijeme karty, nentokrát jejich rubovou stranu. Pět barevných kruhů v pětiúhelníku na kartě propojujeme pedle kruhů v zadání. Tato propojení nám pak dávají ošklivá, ale čitelná písmena řešení POMNIK VELENOV.
Písmenka v zadání se používají pro označení kostek ve hře tetris. Na tuto hru taky ukazuje chybějící horní strana obdelníku v zadání. Z šifry tak máme logickou úlohu, kdy musíme do zadání dokreslovat kostky tetris tak, aby písmenka je označující byly uvnitř příslušné kostky a aby se nikde nic nepřekrývalo ani nechybělo. Tři čísla uzavřená v ksotičce pak posunou dané písmeno na písmenko jiné. Po řádcích pak můžeme číst tajenku PET NULA DVA. Název šifry je odkazem na herní konzoli GameBoy, na které se tetris nejvíce proslavilo.
Název je odkazem na vontskou přísahu v díle Jaroslava Foglara. Každému slovu v zadání můžeme přiřadit barvu tak, že vznikne jednoznačné spojení vyskytující se ve Foglarově dílu. Například žlutý špendlík, modrý život, červené schody, černý delfín atd. V řádku u každého slova pak už jen stačí zvýraznit tu správnou barvu a tím získáme velký grafický nápis 502. V nápovědě na tuto šifru byl ikonický žlutý špendlík.
Pro vyluštění šifry musíme použít olympijské kruhy. Každý řádek tvoří jedno písmeno. Například první řádek – začínáme obtahovat modrý kruh, přejíždíme obě křižovatky se žlutým kruhem a dokreslujeme celý modrý kruh. Získáváme písmeno O. Když takhle vkreslíme všechny tahy, získáváme velký nápis OKNO.
Každý řádek popisuje tři slova, kdy každé další slovo je zkrácené oproti slovu předchozímu o jedno písmeno. Například DEPO – EPO – PO nebo KROJ – ROJ – OJ. Když si představíme, že bysme takové zkrácení provedli ještě jednou, tak získáme právě jedno písmeno z každého řádku. Ze všech řádků získáme tajenku OKO JE DO DUSE… a doplníme pořekadlo slovem OKNO, což je název blízké jeskyně.
Každý znak v šifře vznikl XORem dvou čísel, přičemž jedno z nich bylo vždy 0, 1, 2 a druhé 0, 1, …, 9. A to proto, že z tyhle dvojce tvoří čísla od 01 do 26, která pak můžeme převést na písmenka. Protože jsou některé XORy čísel nejednoznačné (třeba 01 a 10 nebo 12 a 21), tak je nad některými znaky uvedeno číslo 1. a 2., které určuje, zda čteme menší nebo větší variantu. Tajenka pak zni KOTA CTYRI SEST DEVET KAMENY
Barevný přerušovaný kruh je vlastně extrémně ořezaným herním plánem deskové hry Dostihy a sázky. Barevné části představují koně, bílé části jsou ostatní akční pole. Představíme si, že začínáme na vlaječce. Číslo ve čtverečku pak chápeme jako hod kostkou, posuneme se na plánu o tolik polí a pomocí druhého čísla vybereme písmenko z názvu koně, na kterém jsme skončili. Takhle pokračujeme pořád dál. Výjimkou jsou poslední dva hody, kdy používáme celé názvy koní jako upřesnítko. Tajenka pak zní CTYRI SEST DEVET Mohyla Napoli.
Je na čase vytáhnout dalekohled z povinné výbavy a z rozhledny se kouknout pod uvedeným azimutem. Tam můžeme uvidět věž místní radnice, na kterou jsme vyvěsili velkou vlajku s logem Párku. Jdeme tedy k RADNICI.
Uděláme si výlet na šest míst v zadání. Na každém najdeme budovu označenou písmenem a číslem ve stylu G7, A1, B5 atd. Tyto dvojice použijeme na výběr písmen z tabulky. Dostáváme mezitajenku JEZDEC. Nyní začínáme chápat tabulku jako šachovnici a koukáme, na kterých polích na začátku partie stojí figurky jezdců. Na těchto polích čteme mezitajenku SKOC. Jezdec na začátku partie může skočit jen na dvě jiná pole. Čtyři jezdci tedy můžou skočit na 8 polí a právě na těch čteme tajenku LIMONADA.
Všímavé nebo znalé párky si mohli uvědomit už před hrou, že tématem hry je magie a karty Magic. Název šifry pak můžeme přeložit jako Kind of Magic, což je píseň kapely Queen, ze které jsme vzali a velmi hrubě přeložili jednotlivé věty. Když si najdeme originály těchto vět a podle čísel v zadání z nich vezmeme písmena, získáme mezitajenku NAPIS ELEMENT. Element zde chápeme jako chemický prvek a když si uvědomíme, že píseň zpívá Freddie MERCURY, tak pak můžeme napsat správné heslo MERCURY nebo RTUT.
Šifrou bylo video, které můžete najít ZDE.
Zobrazit řešeníV první půlce je vyloženo 27 karet do tvaru polského kříže. Od každé barvy je tolik karet, kolik je písmen v dané barvě. Karty tak můžeme popsat písmenky. Například první bílá karta je B, druhá I, treti L atd. Zároveň má každá karta přiděleno identifikační písmeno podle své pozice v polském kříži, tj od A do Z včetně CH. Pomocí Pětice písmen z konce zadání (Q K Ch U) tak identufikujeme pět karet v poláku a přečteme písmena, která kartám přidělují jejich barvy. Stejný postup provedeme i s nápadným slovem HESLO z papírového zadání, které by jinak nemělo význam. Stejný postup pak používáme v druhé části, jen místo polského kříže máme kostku 3x3x3, tj identifikační písmena jsou opět A až Z včetně Ch, psáno podle pořadí vykládání karet. A stejné barvy nejsou vedle sebe, ale jsou rozházené po celé kostce. Platí všas stejné pravidlo – první karta příslušné barvy má první písmeno názvu té barvy. Opět použijeme slovo HESLO a pět písmen z papíru k nalezení dalších dvou hesel. Všechna hesla zní LARVA, OBRAZ, BRADA a VELIN.
Na startu byl ve středu pentagramu umístěn papír s heslem SANTA.
Na průhledném obalu od karet bylo možné najít pět čárek v barvách karet. Stačilo pouze vzít kartu příslušné barvy, vložit do obalu a čárky překryla jedno z písmen z názvu karty. Když získáme všech pět písmen, tak čteme heslo SLAST.
Jaká říčka pramení v prameni říčky Punkva?
Zobrazit řešeníV prameni řeky Punkva pramení říčka Luha. Proč tomu tak je můžete zjistit, když na mapy.cz kliknete na ikonku pramene Punkva, je tam pár odkazů s literaturou.
Červený obal patří na červenou kartu. Ta karta se jmenuje Hora. Na Suchém je kóta, co se jmenuje Hora a na ní bylo bonusové heslo EVEREST. Ano, bylo to šílené :-)
Na každé kartě je napsáno Basic land, takže základní věcí jsou zde názvy karet. Ty vepíšeme do křížovky. Tři názvy mají shodně 6 písmen, ale všechny sdílí jediné písmenko a tím je S, takže i tyto názvy jdou do tabulek napsat jednoznačně. Tajenka je PAS.
Šifru získáme v jeskyni. V jeskyních bývají krápníky, co rostou nahoru, dolů nebo na obě strany. Názvy těchto krápníků přiřadíme jednotlivým čarám a podle počtu šipek z těchto názvů vybíráme písmena. Řešením je zpěvačka GAGA, jako heslo jsme brali i LADY a LADY GAGA.
Obrázek je velmi zjednodušené reprodukce obrazu Poslední večeře. Jednotlivé výšky a písmenka jsou pak iniciály a svátky příslušných apoštolů (vyjma Jidáše, ten svátek nemá). Upřostřed s křížem je pak tedy JEŽÍŠ, nebo jsme brali i J.
Cíleně těžká a zdlouhavá šifra nakonec. Bylo nutné si všimnout, že každá karta má na rubové straně některé barevné kruhy plastické a některé ne (toho jsme docílili průhledným lakem). Na každé kartě je tedy 5 věcí a ty mají 2 stavy, půjde o binárku. Pak bylo nutné karty seřadit podle zadání. Černá tečka v zadání určovala specifický barevný kroužek a tedy i barvu karty, která má na té pozici být. Poslední krok bylo určit, v jakém pořadí binárku číst. Černé tečky v zadání postupně zleva doprava opět kreslily pentagram, stejně jako na startu úvodní šifra. Bylo tedy nutné na každé kartě položit prst na kruh stejné barvy jako byla daná karta a začít kreslit pentagram a psát si, jestli kruh, přes který jedu, cítím nebo ne. Tak bylo možné získat binární zápis pěti písmen. Heslo znělo PEKLO.
Na každém postupovém stanovišti s výjimkou 8.5 byla čára pod šiframi upravena na specifickou délku v celých centimetrech. Stačilo čáru změřit a převést na písmeno. Pokud měla čára jednu koncovku, tak přičteme k výsledku 10. Pokud měla dvě, tak přičteme 20. Řešením bylo HESLO ŽIVEL.