Párku 4% se zúčastnilo 38 párků a z toho 38 dorazilo zavčas do cíle a odevzdalo kartu na vyhodnocení.
Reportáže párků:
Podrobnější statistiky ze hry jsou zde.
1. | Duhové koťátko |
Ondra Šmejkal a Míla Votradovec | 25,5 |
2. | Kachna a pštros |
Jana Štrosová a Honza Klusáček | 24 |
3. | Zvířátka | Elif Garajová a Miloslav Rada | 23,5 |
4. | Je nám to buřt | Ondra Skoupý a Dita Lazárková | 22 |
5. | Psychokopytníci | hlína 2% a franta 2% | 21 |
6. | Ona už je registrace? | Petr Gerhard a Betty Gerhardová | 20,5 |
7. | Pochopení dotazu | Martina Pomikálková a Láďa Skákal | 20 |
8. | Nejnekvazi………… | Zuzka Dočekalová a Jířa Slabý | 19,5 |
9. | Jelen a hroch | Jan Bohm a Petr Mroch Novák | 18,5 |
10.-12. | Letní vánek | Tonda Hanuš a Kája Rezková | 17,5 |
10.-12. | Skor skor ako neskor | Jakub a Helča | 17,5 |
10.-12. | Kozi tety Libuše | Aleš a Andrea | 17,5 |
13. | カップル | Michal a Šárka | 16,5 |
14. | Tweety neni kura! | Mart’a a Dávid | 16 |
15. | M&M | Míša a Gimli | 16 |
16. | Kočka s errorem | Rony a Věšák | 15 |
17. | Kocouří procházka | Zdeňka Hrušková a Jiří Hruška | 15 |
18. | Tučná a libovej | Markéta a Pavel | 15 |
19. | Štavnatý Karel | Michala Martišková a Karel Martišek | 14,5 |
20. | Javořického | Ivča a Štěpán | 14 |
21.-22. | Kokoťátka | Anna Martincová a Mikuláš Zelinka | 13,5 |
21.-22. | Antropoid | Leňa a Tom | 13,5 |
23. | Davel | Dana a Pavel Zemanovi | 12,5 |
24.-27. | Olafi | Oldřiška a Filip | 12 |
24.-27. | Polodegen | Evka a Honza | 12 |
24.-27. | Dutá vlákna | Lukáš B. a Míla J. | 12 |
24.-27. | S hořčicí | Martin a Martina | 12 |
28. | Bifurkační tým | Jakub Kotásek a Eliška Hamáčková | 11,5 |
29.-30. | ŠlukLokFuk | Ondra a Jana | 10,5 |
29.-30. | Pár MaLin | David a Káťa | 10,5 |
31.-32. | Marmoti | Zuzka Křetínská a Honza Křetínský | 10 |
31.-32. | 3,14 | Tomáš Král a Irena Axmanová | 10 |
33. | NY Čumáci | Hana a Anna | 9,5 |
34.-36. | Prosím vás, jsme tu… | Lenka Schormová a Michal Schorm | 9 |
34.-36. | Nulový potenciál | Veronika a Radim | 9 |
34.-36. | Pan Volch jde na výlet | Katka Dufková a Veronika Mikusová | 9 |
37. | ČSFR | Zuzanka a Honza | 8 |
38. | Malá Dory | Lucka a Martin | 7 |
POZNÁMKA: Párky měly celou hru k dispozici 2 magnetické kuličky
Řešením řad byli zpěváci Freddie Mercury a Aneta Langerová. Párkům mohl pomoct odhad, že hledáme nějaké 4% osoby. Freddieho řada ukazovala Radio Gaga, Barcelona, Bicycle Race, mikrofon, vlajku Zanzibaru (místo narození), HIV pozitivitu a Queen. Anetina řada ukazovala Hříšná těla, Vodu živou, Spoustu andělů, Světlušku (Aneta je patron), mikrofon, symbol pro 1. superstar (hvězda v supermanovskem pětiúhelníku) a vlajku ČR.
Zadání bylo fyzicky v terénu, není možné jej zveřejnit.
Zobrazit řešeníJednotlivé šifrovací principy kreslily v prostoru koupaliště velká písmena. Stačilo si představit čáry mezi body 1 až x. Například čísla kreslila M, písmena O. Heslo bylo MOTYL.
Název odkazoval na použití loga šifry bez naší typické díry. Stačilo logo modifikovat podle jednotlivých vět a pojmenovat výsledný symbol. Jednotlivé symboly byly kostel, žárovka, kaplička, zaměřovač, piškvorky, Earth, jablko, zákaz zastavení. Řešení TRI MICHOV bylo potřeba interpretovat pomocí křížovky, kde v řádku tři je kaplička, tj KAPLICKA MICHOV
Zadání bylo potřeba fyzicky vlastnit.
Zobrazit řešeníNáš pokus o přidání šifry do rodiny skrytých písem. Mezi papíry bylo řešení napsáno magnetickou barvou a bylo ho možné “vycítit” magnetickou kuličkou. Písmo ale trošku vypouklo papír a bylo občas viditelné i pouhým okem. Řešeni je KAPLE SV
Stačilo do každého lomu čáry vepsat tečku a celek přečíst jako braillovo písmo. Šifra byla nejspíš podvědomě inspirována touto šifrou, ale už je to dávno.
Funkce gay(x) vrací 4 procenta z x. Toto číslo pak už jen stačí rozsekat na dvojce a převést na abecedu.
Po vyhledání svátků zjistíme, že jsou to vše ženská jména a co je důležitější – objevují se v písni “Holky z naší školy”. Do teček v zadání tak stačí vždy napsat další řádek písně, který následuje po řádcích se jmény, vybrat písmenka na místě čísel a podle nich je seřadit.
Šifra předpokládala (uznáváme, že dost brutální a specifickou) znalost trilogie knih Pán prstenů (nebo aspoň prvních 5 minut filmu Společenstvo prstenu). Jednotlivé rasy v zadání se pak nahradily počtem prstenů, který byl dané rase v knihách přiřazen. Elfové=3, trpaslíci=7, muži=9, pán=1. Čísla v jednotlivých větách pak už stačilo jen sečíst a převést na písmena.
Pokud po ohradě jdeme po jednotkové vzdálenosti (tj některé delší úseky rozsekáme na dvě jednotky), tak zjistíme, že ohrada má 26 vrcholů a úseků. Každý vrchol je definován semaforovým písmenem, protože z něj vychází dvě čáry do osmi směrů. Tak si tohle písmeno ke každému vrcholu napíšeme. Pokud se písmena opakují, tak je indexujeme 1 až x. Zároveň si taky body označíme abecedou od A do Z, počínaje na vyznačené tečce. Získáme tak substituci ze semaforových znaků do klasické abecedy a tu použijeme na překlad textu pod ohradou. Šifru vědomě inspirovalo VIDEO o osvětlovacím problému, tvar jsme lehce upravili, protože v původní verzi nešlo všem bodům přiřadit semaforový znak. A šifru také nejspíš podvědomě inspirovala šifra Výstava psů z Napalmně
Stačilo si nakreslit trojuhelník (pro nás je ten nejhezčí rovnostranný, pro vás to mohlo být jinak, ale šifra funguje pořád) a opísmenkovat ho ABC jak ve škole. Jednotlivé strany pak chápeme jako vektory, pomocí kterých kreslíme zhulené písmena. Například AB by byla vodorovná čára zleva doprava, BA naopak, AC čára nahoru doprava, …
Zadání – šifra byla upravena způsobem, který nejde zrekontruovat online
Zobrazit řešeníNáš druhý pokus o skrytou vlastnost papíru/textu. V každém řádku bylo jedno písmeno označeno magnetickou barvou (což nemělo být vidět). V textu pak byly narážky na přitažlivost, koule a dárky na začátku. Z toho měly párky poznat, že hledají něco magnetického a pomocí svých magnetů měly vycítit označená písmena. Ta dávala mezitajenku POCITEJTE. Na každém řádku bylo přesně 26 písmen a když se spočítala pozice označeného písmene a ta se převedla na písmenko, tak vyšla tajenka RYBNIK ZJZ. Bohužel úprava papíru byla vidět, takže se vtípek tak moc nepodařil, ale některé párky to i tak zkusily, za což jsme vám vděční :-)
Písmenka a čísla (a symbol) ze zadání můžeme najít na horní řadě české klávesnice. Čísla jsou na klávese vlevo a písmena vpravo. Od této klávesy pak postupujeme doleva nebo doprava dolů podle počtu znaků v zadání a ačteme klávesu, na které skončíme. Třeba 666 by bylo C, stejně jako ššš je C.
Každý řádek ukazuje sérii hodů ve hře bowling a vaším úkolem je spočítat skore na konci každého řádku. Pokud se během prvních dvou hodů podařilo shodit všech deset kuželek, tak pak na řádku následuje oddělovací čára (protože v tu chvíli by hráč přestal házet, jeho skore by bylo “-” a pokračoval by v házení ve svém dalším tahu) a další dva hody, které umožnují spočítat skore vyšší než 10. V zadání je i jeden strike, což je jen jedno prázdné místo před čárou, které symbolizuje jeden hod, během kterého se ztratily všechny kuželky.
V první části zadání si písmena převedeme na semaforové znaky a vybarvíme stranu čtverce, na kterou ruce semaforu ukazují. To nám ze zadání vytvoří bludiště s jednoznačnou cestou, které aplikuje na druhou část zadání a čteme morseovku. Orgovské myšlenka byla taková, že když stojím ve tmě v bludišti, tak se rukama snažím nahmatat stěny a těch se držím celou dobu a postupuji vpřed :-)
Šifra obsahuje morseovku v několika formách. Každá věta popisuje pomocné morseovkové slovo (hýbe pařátama = mává) a každá věta má přesně tolik slov, kolik znaků v morseovce má daný znak. Navíc v celém textu jsou slova pouze délky 4 a 8, tj krátká a dlouhá. Každému slovu v textu tak můžeme přiřadit dva znaky morseovky, jeden podle délky, druhý podle popisovaného pomocného slova. Tyto znaky se občas shodují a shodují se v rámci každeho řádku právě 1 až 4krát. Tyto shodující se znaky převedeme pomocí morseovky na písmenko a získáváme tajenku NEMOCNICE.
V této šifře jsme vzali několik přísloví, změnili v nich jedno písmeno a výsledek nakreslili. Takže máme například “Darovanému koši na zuby nehleď” nebo “To nejlepší na konev”. Stačí jen poznat přísloví a vzít z nich původní změněné písmenko.
Šifra je inspirována starou deskovou hrou labyrint. Kartičky je potřeba vystříhat včetně jedné kartičky na spodku papíru. Tuto kartu pak vezmeme a vsuneme ji do čtverce karet na místě, kde v obrysu na kartičce je díra. Touhle operací tak “šoupneme” celou řadu karet doprava a na konci řady nám z čtverce vyjede jiná karta. Tato karta má no sobě opět náznak čtverce s dírou na jiném místě, takže ji můžeme použít opět na posunutí příslušného řádku nebo sloupce. Toto opakuje, dokud nám ze čtverce nevyjede kartička s naznačenou šifrovací mřížkou, na které není žádná informace o tom, jak ji požít dál k posunování. Takže ji použijeme opravdu jako šifrovací mřížku, tj čteme vyznačené karty ve velkém čtverci karet a po každém přečtení kartiček mřížku natočíme o 90 stupňů doprava. Dostaneme mezitajenku VYBORNE A CO ZBYTEK. Nyní odstraníme karty, ve kterých jsme přečetli mezitajenkua zbude nám nápis U KOUPADEL, což je název ulice
Objekt v zadání je tvořen 25 trojúhelníky a jedním pětiúhelníkem ve středu, tj. 26 prostor. Do těch je potřeba vepsat abecedu, jenže jak? K tomu nám pomůže začátek zadání. Orgovský postup je takový, že z písmenka D musíme přejít (ne jít po nich, ale opravdu protnout) postupně naznačené čáry, abychom skončili v prostoru, kde je A. Pomocí této podmínky pak můžeme určit, v kterých oblastech leží D a A. Tímto postupem pak můžeme umístit i písmena L, S, I. Pokud v postupu pokračujeme, tak když dojedeme na první prostor, který je v zadání označen tečkou, tak bychom měli opět být v prostoru s písmenem S. Takže máme tajenku DALSI S….. Z toho můžeme odhadnout, že text bude DALSI SIFRA nebo DALSI STANOVISTE. Jedeme tedy podle postupu v objektu dál a protoze dalsi pismenko není I a zároveň leží velmi blízko písmenku S, tak můžeme odhadnout, že jsme našli písmenko T. Můžeme tak pokračovat v postupu a do objektu si postupně umístíme písmenka ze slova STANOVISTE. (opětovné navštěvování již umístěných písmen nám to hezky potvrdí). Nyní již máme v objektu tolik písmen, že jsme schopní odvodit, jak je do něj abeceda vepsána. Nyní už jen dokončíme postup pohybu po objektu a přečteme zbytek textu …JE U KOUPADEL. Šifra šla velmi lehce umlátit hrubou silou mimo orgovský postup a všechny takové postupy jsme uznali.
V zadání vidíme půlky písmen ve dvou odstínech. Zkusíme si napsat písmenka světlá a tmavá písmenka vyskytující se v zadání zvlášť a zjistíme, že ze světlých můžeme vytvořit slovo ČTYŘI a z tmavých PROCENTA. Tento nápis má 13 písmen a pokud je každé písmeno rozděleno na 2, tak máme 26 unikátních prvků. Těm tak můžeme přiřadit abecedu, tak, že levá půlka Č je A, pravá půlka Č je B, atd. Touto substitucí přeložíme celý text a víme, kde je cíl. Text je schválně velmi dlouhý a používá prakticky všechna písmenka abecedy, aby se dobře analyzoval.
V zadání stačí doplnit červené čárky na +, tj. část ženského znaku a modré dvojčárky na šipky, tj. součást mužského symbolu. Všechny doplněné čáry pak vytvoří velký grafický nápis ZAMECKY SKLENIK. Alternativně si můžete říct, že prostě děláte osy úhlů a úseček.
Součástí cíle byla aktivita, za kterou párky dostaly indicii TMOU a šifra, nebo spíš logická úloha, kterou bylo potřeba vyplnit a symboly +, – a O pak seřadit podle malých čísel a přeložit jako morseovku (tečka, čárka, oddělovač). Dostaly tak další nápovědu NAPIS OPAK. A opakem Tmou je buď Dnem (šifrátorsky) a nebo Světlem (všichni ostatní :-) ). Logickou úlohu můžete potrénovat a naučit se ZDE
Získané znaky bylo potřeba přeložit podle TÉTO substituce.
Obrázek schematicky znázorňuje Rychlé šípy. Z jejich jmen pak stačilo vzít tolikáté písmenko, kolik měl daný tvar stran a písmenka seřadit. Řešení zní DELTA.
Prakticky jediný opravdu skrytý bonus. V prostoru koupaliště na prvním stanovišti jsme umístili bednu s naším logem. Kdo bednu našel a otevřel, mohl v ní uvidět heslo MUNICE.
Na lávce u brodu bylo bílou páskou ohraničeno 26 desek. Na těch si představíme abecedu. Na některých deskách pak byla barevná páska, které tím pádem přiřadíme písmeno. Na druhé lávce byly tyto pásky znovu v jiném pořadí. Když jsme přečetli jim přiřazená písmena, získali jsme tajenku ROMEO.
Z šifer 4 vyšlo řešení MOST NEDOKONCENE DALNICE. Takové mosty jsou v dosahu dva. U bližšího byla další šifra a u vzdálenějšího bousové heslo VYLET.
Z šifer 4 vyšlo řešení MOST NEDOKONCENE DALNICE. Takové mosty jsou v dosahu dva. U bližšího byla další šifra a u vzdálenějšího bousové heslo VYLET.
Obrázky ukazují na přezdívky členek kapely Spice Girls (scary, posh, baby, sporty, ginger). Vepíšeme do čárek a “spice” přeložíme jako KORENI.
Na každém postupovém stanovišti byla pod názvem šifry čára, která ukazovala na jedno písmenka. Písmenka seřazená podle stanovišť od 1 do 10 dala slovo KLADIVARKA.
ZADÁNÍ kvalifikace
V textu můžeme ajít jiným fontem nápovědu DVORAK, coz je alternativní rozložení počítačové klávesnice. Takže musíme celý text přeložit z Dvorak na Qwerty. Dostáváme text ve stylu “trikratdva dvakratpet…”, což je popis psaní klasické SMS na tlačítkových telefonech. Provedeme a získáme další nápovědu COLEMAK, což je další rozložení počítačové klávesnice. Teď už jen vezmeme pět označených písmen v textu a přeložíme z qwerty na colemak a máme řešení PAPIR.
Je nutné si všimnout skupin zvýrazněných symbolů. Skupiny jsou po 1 až 4 znacích, takže je můžeme přeložit pomocí morseovky. Křížek je čárka, kolečko tečka. Dostáváme nápovědu ULITA. Vezmeme celý text a napíšeme ho do čtverce 9×9, ale píšeme ho do něj po “ulitě” nebo po “šnekovi”. Pokud to uděláme správně, tak uvidíme obrazek NUZEK.
Vezmete si vaši složenou Rubikovu kostku (jejíž rekord ve složení je 4,73s) a postavíme ji tak, že horní a levá strana odpovídá barvám prvního znaku na řádku. Pak kostku překlápíme tak, aby barva nahoře vždy odpovídala barvám čtverečků v zadání. Sledujeme, kudy se kostka pohybuje a její pohyb vykreslí písmeno. Každý řádek je jedno písmeno. Řešení je LITOSFERA.
V zadání můžeme najít 25 skupin čtvereček/trojúhelníček/kolečko. Všechny jsou vůči sobě stejně položené, jen jsou celé skupiny různě rozstrkané po papíru. Tato skupina je součástí základního symbolu pro USB slot nebo zástrčku. Chybí u ní jen pár čar a velké kolečko. Tato velká kolečka dokreslíte do zadání ve správné vzdálenosti od jeho příslušné skupiny a všechna dokreslená kolečka vám pak dají nápis v braillově písmu. Řešení je GRAMOFON.
Ulice v zadání se vždy nachází na velkém kruháči v různých městech světa. Kruháč si zorientujeme na sever podle první ulice se šipkou a další dvě ulice chpema jako směry v semaforu. Výsledná písmena přečteme z mapy ve směru od Prahy na západ. Řešení je EGYPT.
V sobotu jdete na Párek. Takže vezmete slovo párek a provedete s ním operace popsané v zadání a vypadne vám slovo REKA.
Z vyřešení všech šifer vám vyjde fráze “Nalezená kamenná deska poblíž Nilu”. Po vzpomínce na střední školu se vám vybaví Rossetská deska, takže heslem je ROSSETA.