Párek denní letní šifrovačka pro párek osob

Výsledky a řešení

První hrubý součet výsledků naleznete zde. Postupně výsledky hezčeji zobrazíme na této stránce a přidáme řešení šifer plus odkazy na fotky a reporty.

PDF šifer z hlavní trasy

PDF Bonusů (u kterých je nějaké papírové zadání)

Report párku Hlavně se nezranit

Fotky od Míši

(in progress)

Párky, které byly včas v cíli:

1. Aáaa
Kája a Adam
25
2. Zvířátka
Elif a Mirek
24,5
3. Aplikovaní hrošíci
Emil a Václav
24,25
4. Hlavně se nezranit Ondra a Petr 24
5.-6. Kesíky pre psíky Danka a Kesy 23
5.-6. Team Avatar Dark a Kača 23
7. прагоры Martina a Honza Pomikálkovi 22,5
8.-9. Tučňák s tučňákem Tomáš a Monika Pavlíkovi 22
8.-9. 85905689 Aleš a Eliška 22
10. Fenkovi Markéta Klusáčková a Matěj Klusáček 21,5
11.-12. Rama Rado a Marťa 20
11.-12. Ta da (da) dá! Jirka a Terka S. 20
13. JO! Jenda a Ondra Skoupý 19
14. Tepelný komfort Lenka a Darwin 18
15.-17. ScientISTs Pepa a Zuzka 17
15.-17. Tranquilo, señor! Petr Cvachovec a Ondřej Sliwka 17
15.-17. Šťavnatý Karel Michala a Karel Martiškovi 17
18. Universität in Quargelberg Tomáš Brokl a Zuzana Krumlová 16
19.-20. Vrabčáci Martin Mach a Miroslava Vránová 15
19.-20. Kapybary Kája a Radek 15
21. Radkův párek Hanka a Wal 13,5
22.-24. Psychokopytníci Hlína a PePe 13
22.-24. Tapärek v rohlüku Kristýna Tomšů a Břeťa Šopík 13
22.-24. Brouk v hlavě Míla a Vláďa 13
25.-26. Klimat Filip Kučerák a Adam Matoušek 12
25.-26. Nedělej ksichty! Radana a Přemysl Oprchalovi 12
27.-28. Davel Dana a Pavel Zemanovi 11,5
27.-28. Antropoid Leňa a Tom 11,5
29. Olafi Oldřiška a Filip 10,5
30.-31. Fouká Ušatka a Petržel 10
30.-31. Armadildos Vendy a Vojta 10
32.-33. Marmoti Zuzka a Honza Křetínští 9,5
32.-33. PeRa Petra a Radim 9,5
34. Zoulíci Lenka a David Zoulovi 9
35. Nevyskúšaš, nevieš Marko a Lucka 8,5
36. Kočéčky Martin Zahradníček a Tereza Bálková 7,5
37. Freezy Bee Zdeněk a Klára Bouškovi 7
38.-39. Jojo Jára a Oxana 6,5
38.-39. Sojový párek Niki a Víťa 6,5
40. FAD A NAD Tadeáš a Kormi 6
41. Nevyzkoušíš, nejíš Honza a Míša 5,5
42. Hnědej kečup Tomáš a Zuzana Berákovi 3,5

Párky, které odevzdaly kartu mimo hru:

43. Notorická veverka Dalimir a Honzík
11
44. Lipčův test Zorka a Míša
3,5
…pošlete nám karty a my doplníme :-)

Řešení šifer

!!! V šifrách byl často použit autorský hlavolam, který jsme vyřezali laserem z plastové desky. Složený na papíře vypadá asi takhle.

♂+♀ Start

Zadání

Zobrazit řešení

Sestavíme hlavolam a přiložíme ho na papír, aby loga párku lícovala. Kruhy na hlavolamu nám označí písmenka textu ZBYLE OKRAJ. Přečteme tedy nevyužitá písmena na obvodu a získáme KOD PUBERTA. Dále máme šipky s morseovkovými čísly od 1 do 6. Když se budeme pohybovat ve směru šipky, tak pojedeme buď přes kruh na hlavolamu nebo hranu hlavolamu. Což interpretujeme jako tečku a čárku v morseovce a postupně tak přečteme kod CAPART. Jako poslední se podíváme na velké čísla v hexech hlavolamu. Hex kolem každého čísla má logicky šest vrcholů a na každém vrcholu buď je kruh nebo není. Kruhy představují tečky v braillově písmu. Takže postupně podle čísel čteme text TEMPO.

 

♂1 Nestříhací

Zadání

Zobrazit řešení

V každém objektu se pohybujeme od S k C (Start – Cíl) a říkáme si, kterým směrem se hýbeme. Např. v prvním objektu je to doleva, doleva+dolů, doleva+nahoru. Tyto pohyby převedeme na tečky v braillovi, tj tečka je vlevo, vlevodole, vlevo nahoře, což je písmenko L. Takhle postupně dostaneme text LAVKA KILAK VJV.

 

♀1 Stříhací

Zadání

Zobrazit řešení

Pojmenujeme první dva kusy oblečení jako rolák a kalhoty. A pak postupně každé stříhání z kousku oblečení vytvoří jiný kousek. Třeba ustřihnutím výstřihu u roláku získáme mikinu. Nebo zkrácením kalhot dostaneme tříčtvrťáky. Takhle postupně do šifry můžeme vepsat slova mikina, tričko, tílko, crop top, podprsenka, plavky, tříčtvrťáky, kraťasy, šortky, kalhotky, tanga. Pak jen čteme písmenka podle čísel a máme text MORAVA MOST KILOMETR V.

♂2 Vektory

Zadání

Zobrazit řešení

V písmencích můžeme najít hinty BINAR a CUBE. Chceme tedy binární kostku o straně pět. Písmenka převedeme do dvojkovky na 5 bitů a vytvoříme z nich kostku. Pak už přichází čtecí krok, kdy vždy v kostce začneme na daném bitu daného písmena a hýbeme se skrz kostku k cílovému bitu jiného písmene. Po cestě posbíráme přesně pět jedniček nebo nul a to převedeme zpátky na písmenko a postupně čteme OTAKAR STERBA.

 

♀2 Siluety

Zadání

Zobrazit řešení

U postav nás zajímají pouze jejich primární barvy. Tři velké v hexech nahoře jsou červená, zelená, modrá. Umístíme je na správná místa do hlavolamu a směrovou růžici dáme na střed. Ve volných polích hlavolamu si představíme barvy, které vzniknou smícháním dvou barev sousedících. A nyní jen čteme semafor. U každé dvojice čtverců určíme jejich barvu, popřípadě mix barev a k němu pomocí hlavolamu určíme jeden z osmi směrů a postupně čteme JEZ VJV.

 

♂3 Čísla

Zadání

Zobrazit řešení

Čísla v zadání jsou složena z obvodových čar hexu a vnitřních uhlopříček hexu. Takových čar je právě 15 a čísla v zadání jsou od 1 do 15. Takže každému číslu odpovídá jedna čára a my z nich můžeme skládat písmenka. Stačí jen analýzou určit, které číslo odpovídá jaké čáře. Číslování funguje tak, že jsme vzali horní bod hexu a po směru hodin jsme ho spojili se všemi ostatními body. Pak jsme se posunuli o jeden bod po směru hodin a opět nakreslili čáry ke všem zbývajícím bodům, atd. atd. Vyjde text JDI NA LAVKU VJV.

 

♀3 Skládačka

Zadání

Zobrazit řešení

Zadání tvoří obyčejná periodická tabulka prvků, jen je rozstříhaná na jednotlivé skupiny prvků (kovy, polokovy, atd.). Stačí tedy tabulku zrekonstruovat a postupně přečíst zkratky prvků na puntících v pořadí, jak na sebe ukazují. Dostaneme text LAVKA LES PUSTE. Nejednoznačnosti ve skládání řeší malá čísla, která jsou protonovými čísly prvků v daném poli.

♂4 Osmička

Zadání

Zobrazit řešení

Rozstříháme polský kříž na jednotlivé chlívky a ten středový odstraníme. A nyní hrajeme dětský hlavolam “patnáctka”, jenom na tomhle menším poli. Tj. podle instrukcí šoupeme jednotlivé chlívky do volného pole. Když je v zadání písmeno LMN, tak čteme písmenko, které se aktuálně nachází ve středu hracího pole tam, kde na začátku bylo LMN. Vyjde dlouhý text KRIZENI LESNI CESTY A PR JV.

 

♀4 Aktuální

Zadání

Zobrazit řešení

Jednotlivým olympijským městům přiřadíme rok konání a ten čteme jako písmeno v 24 písmenkové abecedě. Např. pokud byla olympiáda v roce 02, tak čteme B. Pokud jsou napsaná dvě města vedle sebe, tak čteme lichý rok mezi nimi. Tak přečteme mezitajenku, že místo kruhů máme popisovat hexy a číst přirozeně. Představíme si tedy, že místo olympijských kruhů jsou hexy a od levého horního kolem nich začneme opisovat písmenka ze zadání. Správnost se nám potvrzuje natočením písmen k jednotlivým stranám hexů. Nakonec ve výsledném útvaru po řádcích čteme text KILAK AZIMUT STOTRICETDVA.

♂+♀5 RGBY

Zadání

Zobrazit řešení

Model menší verze Člověče má hezkou vlastnost, že z nasazovacího pole do jednotlivých domečků je to vzdálenost 26, 25 a 24 kroků. Takže figurky 26 chcou do posledního, figurky Q chcou do “25” domečku a figurky QW do “24” domečku. Nyní jen stačí spočítat, kolik kroků zabere jednotlivým figurkám se dostat domů a to přečíst jako písmenka v pořadí barev z názvu šifry. Vyjde text JEZ U TRI MOSTU.

♂6 4d6 = 24

Zadání

Zobrazit řešení

Abecedu o 24 znacích si po šesticích napíšeme na strany čtyř kostek (plášť kostky byl v posledním infu). A nebo samozřejmě můžeme použít jen chytře popsanou jednu kostku. Pak vždy dle zadání natočíme příslušnou kostku a přečteme její přední stranu. Dostaneme text, který říká, že máme kostky po pěticích a jsou dvou druhů. Což navádí na binárku, takže rozdělíme kostky do pětic a pokud na kostce jsou dva údaje, je to jednička a pokud jen jeden, je to nula. Čteme text LESNI CHRAM.

 

♀6 Mosty Moravy

Zadání

Zobrazit řešení

Vyřešíme logickou úlohu Mosty (Hashiwokakero). Získáme bludiště, kterým může lodička proplout ven a přečíst text o tom, že si máme spočítat mosty. Mostů je právě 26, takže zleva doprava shora dolů každému přidělíme písmeno abecedy. Poslední nevyužitá písmenka v šifře jsou od A do J a jsou vždy pod nějakým mostem, který teď už má přidělené písmeno, takže je využijeme k seřazení a čtení textu LESNI CHRAM.

♂7 České trojúhelníky

Zadání

Zobrazit řešení

Herní hlavolam má 7 hexů a každý může být nakreslen ze 6 trojúhelníků. To nám dává celkově objekt z 42 trojúhelníků. Do něj můžeme napsat českou abecedu po řádcích. Nyní si představíme, že objekty ze zadání se slepí stejnými čísly přes sebe. Vznikne tak velký objekt, který se do hlavolamu dá vložit jen jedním způsobem a čísla na něm vyberou písmenka slova PODĚBRADY.

 

♀7 Instrukce

Zadání

Zobrazit řešení

160 km od stanoviště v daném směru jsou Poděbrady. Vedle nás je rybník Poděbrady, takže jdeme tam.

♂8 Zase?

Zadání

Zobrazit řešení

Kolem každého písmenka v síti vybarvíme hexy tak, aby tvořili jeho reprezentaci v braillu. Tyto vybarvené hexy pak budou tvořit hada o délce 26. Popíšeme ho abecedou. Dole u každého písmenka chybí jedna šestina na pozici nějaké braillovské tečky. Té vždy odpovídá jeden hex v hadu s písmeny nahoře, takže jen přečteme dané písmeno a máme text JEZ REPCIN.

 

♀8 Obrázky

Zadání

Zobrazit řešení

Každá fotka je jedna osoba z nějakého díla, které má název ve formátu “někdo a někdo”. Třeba Tom a Jerry. Pokud je na obrázku první z dvojce, tak čteme tečku v morseovce, pokud druhý, tak čárku. Vyjde text JEZ NA JV.

♂9 45678

Zadání

Zobrazit řešení

Časti hlavolamu mají 4,5,6,7 a 8 hran. Po těchto hranách nyní cestujeme a kreslíme velká písmena. Zadání je vlastně logická úloha, která říká, na které části hlavolamu jsme a kolik tam uděláme pohybů, než přejdeme na jiný. Vy musíte tuhle specifickou cestu najít a obtáhnout. Pokud je v úloze nějaká nejednoznačnost, tak je ošetřena šipkou, která říká, kterým směrem na dané hraně zrovna musíte jít. Vyjde nápis PROUD

 

♀9 Písmo

Zadání

Zobrazit řešení

V šifře je 26 slabik, které si opísmenkujeme. Pak jen přečteme nápis napsaný jedním typem písma a ten nám řekne, kolikátou slabiku z jiného typu písma si máme přečíst a my přečteme písmenko odpovídající této slabice. Přejdeme na další typ písma a zopakujeme postup, dokud se nezacyklíme a nezískáme tajenku PROUD

 

♂10 Přimhouřená

Zadání

Zobrazit řešení

Písmenka v šifře převedené do semaforu s přimhouřenýma očima kopírují strany hexagonu. Například S je pohyb vlevo a vlevo dolů. Řetězením těchto pohybů můžeme tak cestovat po celém artefaktu. Začneme na logu Párku, kde si napíšeme A a pak postupně cestujeme a na každém vrcholu necháme jedno písmeno abecedy (bez QW). Tím si nadefinujeme čtecí pole. V druhé části šifry pak opět cestujeme od loga párku vždy nejkratší cestou k nějakému vrcholu, který čteme. Vyjde nam text BEZRUC SADY ALTAN.

 

♀10 Dračák

Zadání

Zobrazit řešení

Šifra popisuje cestu po počítačové QWERTZ klávesnici. Začínáme a končíme na mezerníku. Konkrétní klávesy jsou pak popsány metaforamy na NATO abecedu. Mrtvola dívky je Julie, místo s postelemi je Hotel, bílé míčky jsou v Golfu, atd. Pak už jen stačí sledovat cestu a psát si, na které klávese je kolik zdrojů světla a ty použít k určení pořadí písmenek v tajence. Vyjde BEZRUC SADY.

♂+♀ Cíl

Zadání

Zobrazit řešení

Na zadání položíme artefakt včetně vnitřních hexů se sedmisegmenty. Vytvoříme tak mřížku 3×3, která nevyužívá levý horní roh, což velmi připomíná telefonní klávesnici. Poté využijeme symboly modifikací sedmisegmentu. Plus znamená přidej segment, minus uber segment a nula znamená ponech stávající stav. Každá modifikace dává smysl pouze u jednoho hexu na artefaktu, protože u jiných přidává již existující segmenty nebo naopak ubírá neexistující segmenty. Když modifikaci aplikujeme, získáme na daném hexu číslo od 1 do 4, které chápeme jako počet stisknutí dané klávesy na telefonu a napsání písmene. Takhle postupně dostaneme slovo TYKEV.

Řešení bonusů

Kolíky a díry

Zadání

Zobrazit řešení

Každý řádek “hroznu” je morseovkou napsané písmeno. Celý hrozen tak tvoří slovo. Všechna slova jsou slovesa ve stylu sahat, dělat, porvat, dychat,… Teď vás musí napadnout nebo musíte vygooglit, že jsou to slova z písně Šrouby a matice. Každé sloveso se pak v textu pojí s nějakým objektem a z tohoto objektu vybíráme písmenko podle čísla v zadání. Vyjde HESLO KLADIVO.

Odpad

Zadání tvořilo sedm plastových hexů se sedmisegmenty, které se fyzicky kombinovaly s hlavolamem.

Zobrazit řešení

Celý hlavolam je vlastně velký sedmisegment. Když do něj nacvakáme hexíky, tak v nim pak můžeme číst grafiku. A to tak, že se napřed podíváme na všechny horní segmenty. Pokud v hexu jsou, tak hex “svítí”, pokud ne, tak “nesvítí”. Vysvícené hexy tvoří písmenko. Tohle zopakujeme pro každou pozici v sedmisegmentu a postupně čteme heslo SLABOCH.

Párek machine

Zadání

Zobrazit řešení

Očíslované karty reprezentují písmena závěrečného hesla. O těchto písmenech můžeme zjišťovat informace tak, že dáme dva děrné štítky přes sebe, tím vytvoříme určitý dotaz a tyto karty pak přiložíme ke kartě písmena. Děrné štítky budou mít právě jednu společnou díru a v té uvidíme odpověď na náš dotaz – ANO/NE/NEVÍM. Dotazy jsou vždy kombinací šifrovacího principu a nějakého modifikátoru. Například kombinace morseovky a sudosti vytváříme dotaz, zda písmeno má sudý počet znaků v morseovce. Nebo kombinace písmena a nějakého druhu symetrie se ptáme, zda je písmenko symetrické podle nějaké osy. Z dostatečného počtu dotazů bychom měli být schopni jednoznačně určit, jaké písmeno hledáme. Postupně nám pak vyjde slovo AKORD.

Trojsměrka

Zadání

Zobrazit řešení

V šifře najdeme 15 slov začínajících na písmena A až O. Zbude nám mezitajenka “trojkovka”. Všimneme si, že slova nula, jedna, dva každé jdou jiným směrem, takže definují, jaký směr v šifře odpovídá jaké hodnotě. 15 slov z šifry tak rozdělíme po trojcích, podle směrů jim přiřadíme hodnoty a čteme v trojkovce BULKA.

 

Kult

Zadání

Zobrazit řešení

V budově lesního chrámu najdeme rozpětí datumů, ve kterém má svátek daný člověk. Pořadí tohoto svátky v daném rozpětí použijeme jako indexaci do jména stromu. Vyjde nám LETO VPRAVO. Na lavici s napisem “léto” je vpravo nápis VODA. Uznávali jsme i nápis LÍPA, který je vpravo z jiného pohledu.

Kousky

Zadání

Zobrazit řešení

Na papír položíme části artefaktu tak, aby se jejich části překrývali s natištěnými částmi. Když pak ignorujeme dvě vyškrtnuté hrany, tak můžeme vidět ošklivý nápis HMYZ.

Semílací

Zadání – zadání tvořili hlavičky šifer hlavní trasy plus startovní šifra

Zobrazit řešení

V logu šifer byl jeden vrchol hexagonu označen malým hexem a ten měl jeden vrchol označen tečkou. Bylo potřeba vzít startovní papír a podle prvního označeného vrcholu určit jeden ze šesti okrajových hexů a v něm přečíst písmenko podle označení v malém hexíku. Loga šifer postupně vybraly písmenka REBARBORA.

 

situs judi bola situsliga228.org