Hotdogu 2023 se zúčastnílo 64 párků a v cíli odevzdalo heslo 21 z nich.
Tady jsou fotky ze hry od Míši.
Tady je orgovský report od Lipči.
Uvedeny jsou pouze párky, které stihly v čase hry odevzdat cílové heslo.
1. | Aáaa | Kája a Adam | 13:44 |
2. | Zvířátka | Elif a Mirek | 14:00 |
3. | Urban turban | Lada a Aleš | 14:04 |
4. | ROFLCOPTER! | Gabča a Ondra | 14:40 |
5. | Téčka | Tinka a Tíman | 14:46 |
6. | Kavak | Michaela a Radek | 14:53 |
7. | Sappho and her friend | Lili a Domi | 15:07 |
8. | Team Avatar | Kačka a Dark | 15:17 |
9. | Ta da dá! | Terka a jirka | 15:40 |
10. | Šumperský retard | Danka a Kesy | 15:50 |
11. | Hlavně se nezranit | Ondra a Petr | 16:35 |
12. | HotHot | Věšák a Honza | 16:44 |
13. | Fčeličky | Míša a Pavel | 16:54 |
14. | Šťavnatý Karel | Míša a Karel | 17:10 |
15. | Oh! | Magdalena a Petr | 17:23 |
16. | Radkův hotdog | Hanka a Wal | 17:33 |
17. | Psychokopytníci | hlína a PePe | 17:45 |
18. | Antropoid | Léňa a Tom | 17:46 |
19. | Brouk Pytlík | Eva a Vláďa | 17:08+N |
20. | Wake of Gods | Míša a Tonda | 17:30+N |
21. | Kečup s Hořčicí | Makula a Pavel | 17:35+N |
POZOR – prakticky všechny šifry s kombinovaným symbolem potřebují k vyluštění nějakou znalost z místa jejich nalezení, takže obvykle nejsou řešitelné z papíru.
Na startu byly pověšené cedule REGISTRACE-START-NÁPOVĚDY-CÍL, které mají dohromady 26 písmen. Představíme si tedy pod nimi napsanou abecedu zleva doprava a písmenka ze zadání převedeme na písmenko abecedy napsané pod ním. Pokud je v zadání číslo N, tak hledáme na ceduli až N-tý výskyt daného písmene. Vyjde HESLO GRILOVACKA.
Každým šedým čtverečkem pohneme v mřížce podle instrukcí na prvním řádku. Čtverečky se přemístí doprostřed a když se na šifru podíváme, uvidíme, že neobsazené čtverce tvoří písmenko O. Tento postup opakujeme pro každý řádek šipek v šifre, vždy se pohybujeme od pozice, kde jsme skončili a postupně uvidíme písmenka OCHOTA.
Musíme vyřešit logickou úlohu, kde je nutné ortogonálními pohyby spojit počátek s koncem a přitom projet každý nevyškrtnutý čtverec šifry právě jednou. Úloha opravdu má jednoznačné řešení, i když se to nemusí zdát. Nakreslená cesta pak v okolí puntíků vytvoří chlívečky z polského kříže a počet puntíků označuje kolikáté písmenko z kříže máme číst. Tajenku čteme postupně po cestě – PIVO HOSPODA JZ, takže pivnice Prádelna poblíž.
Napíšeme si abecedu, jak vypadá na sedmisegmentovém/kalkulačkovém displeji (nebo si ji najdeme v pomůckách). Šifra pak říká “vezmi tolikáté písmeno, co má tolik segmentů”. Např. první písmeno je “první písmenko, co má pět segmentů”, což je v abecedě B. Takto postupujeme dál a čteme BENDLOVA PARCIK.
Zaoblené čtverce vždy ukazují na nějaký další čtverec, nebo tvoří slepý konec. Když začneme navazující čtverečky počítat od písmenka A, zjistíme, že jich je 26. Takže do nich můžeme vepsat abecedu. Každý další “přítok” končí v nějakém písmenku z této abecedy a přítoky mají délku 1 až 11. Takže písmenka, do kterých přítoky vtékají do abecedy, seřadíme podle délky řetězců a čteme KRISTKUV DUM.
Vystříháme a slepíme 6 kostek. Kostku s prázdnym křížem a plným křížem můžeme bez potíží přilepit na sebe. Ale ostatní přilepení kostek nevypadá jednoznačně. Takže se zaměříme na už přilepenou kostku a vidíme, že je na ní velké písmenko O. A když od O budeme pokračovat ve směru čtení textu přes hranu krychle, tak narazíme na B. Od něj opět jdeme ve směru čtení textu a takhle postupně přečteme OBJEV. A nyní nám “V” směřuje do prostoru, kde nic není. Takže tam přilepíme kostku, aby pokračující text dával smysl. A tohle opakujeme, dokud nemáme slepený celý objekt a můžeme číst celou mezitajenku “Objevte důležitý počet a je to!” Jaký důležitý počet? Slepený objekt má přesně 26 stran. Takže místo písmen mezitajenky na ni můžeme napsat abecedu ve stejném pořadí jako jsme četli pomocnou větu. A už zbývají jen čísla na stranách, podle kterých od jedničky dál čteme tajenku JIZNI ROH ZAHRADEK SCHREBER.
Do objektu z levého konce vepíšeme postupně abecedu. A nyní kopiemi tohoto objektu můžeme vyplnit celou plochu papíru tak, že se nikde objekty nepřekrývají a ani netvoří mezery. Tvar objektu nám dost pomáha v tom, jak kopie zapasovat do sebe (matematickou mluvou provádíme tesalaci povrchu pomocí jednoho útvaru). Nakopírovaná písmenka vždy padnou na vyznačené tečky a my můžeme odshora dolů číst KLADIVOVA ZAPAD.
Stačí nahlas zrychleně opakovat frázi KOD JE a uslyšíte slovo JEKOT (jako je slyším já) nebo slovo KOTĚ (jako slyší Míša). Uznávali jsme oboje.
Pokud postupujete podle instrukcí, mělo by se vám podařit nakreslit velmi zjednosušené obrázky členů Simpsonovi rodiny. Jejich jména napíšete na vyznačená místa, některá písmenka je potřeba ještě posunout, jelikož jsme je potřebovali změnit a pak podle čísel čteme MALBA S MISOU OVOCE. Což je nejklasičtější typ typu malby zvané Zátiší a Zátiší je ulice kousek od vás.
Každé slovo nebo frázi oddělenou velkými mezerami můžeme nahradit synonymem, které začíná jen na písmenka KR nebo DL. Takže krátká či dlouhá = čteme morseovku. Každý řádek jedno písmenko, vychází PARK PANA TECKY. Tečka je krátká, takže hledáme park Stanislava Krátkého.
Šifra popisuje historii teorií lidstva o konceptu středu vesmíru. Od mytologických a náboženských přes geo a heliocentrismus až po současné chápání, že střed se nedá najít, takže je buď všude nebo nikde. Když se podíváte do mapy, tak v Černých Polích je památník, co se jmenuje STRED VESMIRU, takže pro potřeby naší hry je střed tam.
Šifra schematicky znázorňuje sluneční soustavu. Slunce vlevo je tak velké, že nepozorujeme zakřivení a ostatní planety mají velmi přibližně svou velikost (opravdu velmi přibližně :-) ). Řecká písmenka nahradíme čísly a zjistíme, že se nám ale normální pojmenování planet nehodí. A proto jsou písmenka řecká, musíme totiž planety a slunce pojmenovat jejich řeckými protějšky. Tj Helios, Hermes, Afrodita, Gaia atd. Až z nich vybereme písmenka, seřadíme je a vychází text NASE SIDLO. Řečtí bohové sídlí na Olympu, což je restaurace kousek od stanoviště.
Objekty v šifře jsou vlastně neúplná loga ženské šifry (tj. žensky symbol s dírou vlevo nahoře). Stačí všechny loga dokreslit ve správném měřítku a dokreslené čáry a jedna kružnice vytvoří symbol památky UNESCO, což je v herní oblasti pouze vila Tugendhat. Schémátko ukazuje, kde v zahradách vily hledat.
Horní část šifry představuje barevný plot u dětského hřiště a spodní tvar ukazuje na objekt s židlemi a planetami. Vlnovku a čáru plotu si nabarvíme podle reálných barev plotu a čteme písmenka od každé barvy zvlášť. Vyjde nám “pětka”, “třetí”, “sedmé”. Tyhle čísla pak podle barev přiřadíme k barevným židličkám na spodním objektu a pomocí nich vybereme písmenko z názvu planety, se kterou je židle spojená. Tyto písmenka už pak jen čteme ve směru šipky (některá dvakrát) a vyjde nám ROTOR.
Všimneme si loga firmy “e na x”, kde X tvoří barevné čárky. Dvojice barev v zadání vždy tvoří v logu pravý úhel, jehož osu můžeme chápat jako směr, kterým kreslíme. Takže postupně kreslíme znaky a zastavíme vždy u čárky mezi dvojcemi. Takhle na každém řádku nakreslíme kombinaci písmen YRGB, což jsou opět zkratky barev z loga firmy. Kreslíme tedy každý řádek znovu, ale tentokrát děláme jen šikmé čáry podle loga a vykreslíme v křivém fontu řešení SEVCOVA.
Oproti reálnému plotu o ulici dál nám v každém obrázku chybí nějaké čáry. Zakreslete které a uvidíte, že tvoří římská čísla, jejichž hodnotu stačí převést na písmenka a získat tajenku POSILKA BIEBL. K luštění není potřeba plot, stačí jednotlivé obrázky porovnávat mezi sebou.
Množiny v diagramu tvary odpovídají jednotlivým částem posilovny. A každé čast je očividně červená, modrá nebo zelená. A v diagramu mají přiřazená písmena. Nyní jen stačí určit, z které barevné části byla vyfocena daná fotka a přečíst písmeno v odpovídající části diagramu. Když jsou fotky dvě a víc, tak čteme průniky daných množin. Prázdný čtverec nemá žádnou barvu, takže čteme mimo digram. Řešení je TOCNA TRAM J.
Řadovka v okolí šifry má popisná čísla od 26 do 4 a nad skoro každým vchodem je obrázek znamení zvěrokruhu. V šifře nahraďte symboly znamení čísly a spočítejte výsledek (průměr, podíl, odečet). Čísla převeďte na písmenka a čtěte SCHODOVA SCHODY.
Šifra původně plánovaná jako nákres křídou na schodech se nakonec luštila jen z papíru kvůli dešti. Každý řádek šifry je jedno písmenko tajenky. Jednotlivá kódování na řádku převedená na čísla říkají nějakou informaci o hledaném písmenku. Zleva je to – počet znaků v morseovce, počet puntíků v braillu, počet segmentů v sedmisegmentu, počet binárních bitů, sumu trinárních čísel, počet římských znaků. Daným podmínkám vždy odpovídá jen jedno písmenko abecedy a postupně tak čteme RYBNICEK JZ.
Nejprve je potřeba nejlépe lepením zkombinovat všechny části do jedné. Pak začneme na políčku M-start. To má zuby nahoře, čárky dole, což použijeme jako souřadnice do tabulky (na základě čar na jejích okrajích) a dostaneme se na další písmenko – R. Tohle opakujeme dokud se nezacyklíme a nemáme text MRIZKA. Vybrané čtverce tedy použijeme jako šifrovací mřížku a čteme mezitajenku, která obsahuje opět souřadnice do tabulky, jen slovně. Najdeme si tedy příslušné políčko a opakujeme postup s přecházením na další políčka podle souřadnic, dokud se opět nezacyklíme. Dostanema text KRALOVO CERNA. Jsme v Brně, takže tu máme Královo Pole a Černá Pole a cílovým heslem je tak slovo POLE.
Název hotdogu | Jména členů | |
1. |
Ta da dá! | Jirka a Terka |
2. | Kavak | Michaela Nováková a Radek Filakovský |
3. | Radkův hotdog | Hanka Svozilová a Wal |
4. | Psychokopytníci | hlína a PePe |
5. | Fouká | Petra Myšková a Michal Blaha |
6. | Team Avatar | Dark a Kača |
7. | Šťavnatý Karel | Míša a Karel Martiškovi |
8. | Zvířátka | Elif Garajová a Miroslav Rada |
9. | Do počtu | Lenka a Aleš |
10. | Šárek | Šárka a Michal |
11. | Brouk Pytlík | Eva a Vláďa |
12. | Jana Hrušková | Jana a někdo |
13. | Šumperský retard | Danka a Kesy |
14. | Kost a kůže | Emu a Vejt |
15. | Urban turban | Aleš a Lada |
16. | Malý hotdog | Petra Havlínová |
17. | Wake of Gods | Tonda a Míša |
18. | Aáaa | Kája a Adam |
19. | ||
20. | Hlavně se nezranit | Ondra Suchánek a Petr Hála |
21. | Vatikánské těsto | Vašek-san a Tomik-san |
22. | Hebčí hepčí | Dominika a Heňo |
23. | Kečup s Hořčicí | Makula a Pavel |
24. | Eyjafjallajökull!!! | Blanka a Jirka |
25. | To, co zbylo | Jan a Jirka |
26. | ||
27. | Oh! | Petr a Magdalena Valáškovi |
28. | Antropoid | Leňa a Tom |
29. | HotHot | Honza a Věšák |
30. | Nevyzkoušíš, nejíš | Honza a Míša |
31. | ||
32. | ¯\_(ツ)_/¯ | Míla a Honza |
33. | Armadildos | Vendy a Vojta |
34. | Tepelný komfort | Darwin a Lenka |
35. | ColdTapür | Kristýna a Břeťa |
36. | Van pur | Ondra a Zorka |
37. | Generátor náhod | Michal a Zuzka |
38. | ZaBluzení | Zuzanka a Jaroušek |
39. | Nevíme | Kuba a Nela |
40. | ||
41. | Olafi | Oldřiška a Filip |
42. | Péra | Petra a Radim |
43. | Sappho and Her Friend | Liliana Lamserová a Domi Gmiterko |
44. | Téčka | Tíman a Tinka |
45. | Freezy Bee | Zdeněk a Klára Bouškovi |
46. | Fčeličky | Míša a Pavel |
47. | JEZINKY | Olajda a Sabča |
48. | Kcouří procházka | Jirka a Zdenka Hruškovi |
49. | Jedeme na vítězství | Zorka a Vítek |
50. | Kaschpaarek | Betty a Jirka |
51. | P+S | Pavel a Stanka |
52. | Ivča a Libča | Ivča a Libča |
53. | Dásinedási | Zuzka Dočekalová a Pavel Lávička |
54. | Walking dad +2 | Karol, Petr a Albert Musilovi |
55. | Žirafka | Ondra a Anička |
56. | HÁdanka | Hanka a Áďa Valáškovi |
57. | Tekuté Jehličí | Jirka a Verča |
58. | Coldcat | Klára a Petr |
59. | ROFLCOPTER! | Gabča a Ondra |
60. | Proles | Peťa a Tomáš |
61. | Ray | Renča a Yeti |
62. | Davel | Dana a Pavel Zemanovi |
63. | Dva Me2di s Cibulkou | Mira a Věrka |
64. | Cihla k cihle | Dita a Adam Cihlářovi |
65. | Vyhaslá kometa | pštros a gymrat |
66. | * | Viola a Štěpán |
67. | Šupáci | Lenka a Eva |
68. | scientISTs | Zuzka a Pepa |
69. | Rypáčci | Jana a Honza Kopáčkovi |
70. | Dva v rohlíku a pes | Mira a Míša |