Hotdog denní letní šifrovačka pro párek osob

Výsledky a řešení

Hotdogu 2023 se zúčastnílo 64 párků a v cíli odevzdalo heslo 21 z nich.

Report hotdogu Urban turban.

Tady jsou fotky ze hry od Míši.

Tady je orgovský report od Lipči.

Výsledky:

Uvedeny jsou pouze párky, které stihly v čase hry odevzdat cílové heslo.

1. Aáaa Kája a Adam 13:44
2. Zvířátka Elif a Mirek 14:00
3. Urban turban Lada a Aleš 14:04
4. ROFLCOPTER! Gabča a Ondra 14:40
5. Téčka Tinka a Tíman 14:46
6. Kavak Michaela a Radek 14:53
7. Sappho and her friend Lili a Domi 15:07
8. Team Avatar Kačka a Dark 15:17
9. Ta da dá! Terka a jirka 15:40
10. Šumperský retard Danka a Kesy 15:50
11. Hlavně se nezranit Ondra a Petr 16:35
12. HotHot Věšák a Honza 16:44
13. Fčeličky Míša a Pavel 16:54
14. Šťavnatý Karel Míša a Karel 17:10
15. Oh! Magdalena a Petr 17:23
16. Radkův hotdog Hanka a Wal 17:33
17. Psychokopytníci hlína a PePe 17:45
18. Antropoid Léňa a Tom 17:46
19. Brouk Pytlík Eva a Vláďa 17:08+N
20. Wake of Gods Míša a Tonda 17:30+N
21. Kečup s Hořčicí Makula a Pavel 17:35+N

Řešení:

POZOR – prakticky všechny šifry s kombinovaným symbolem potřebují k vyluštění nějakou znalost z místa jejich nalezení, takže obvykle nejsou řešitelné z papíru.

♂+♀ Bonus

Zadání

Zobrazit řešení

Na startu byly pověšené cedule REGISTRACE-START-NÁPOVĚDY-CÍL, které mají dohromady 26 písmen. Představíme si tedy pod nimi napsanou abecedu zleva doprava a písmenka ze zadání převedeme na písmenko abecedy napsané pod ním. Pokud je v zadání číslo N, tak hledáme na ceduli až N-tý výskyt daného písmene. Vyjde HESLO GRILOVACKA.

♂ Start

Zadání

Zobrazit řešení

Každým šedým čtverečkem pohneme v mřížce podle instrukcí na prvním řádku. Čtverečky se přemístí doprostřed a když se na šifru podíváme, uvidíme, že neobsazené čtverce tvoří písmenko O. Tento postup opakujeme pro každý řádek šipek v šifre, vždy se pohybujeme od pozice, kde jsme skončili a postupně uvidíme písmenka OCHOTA.

♂ 1 Velmi dlouhá logická cesta

Zadání

Zobrazit řešení

Musíme vyřešit logickou úlohu, kde je nutné ortogonálními pohyby spojit počátek s koncem a přitom projet každý nevyškrtnutý čtverec šifry právě jednou. Úloha opravdu má jednoznačné řešení, i když se to nemusí zdát. Nakreslená cesta pak v okolí puntíků vytvoří chlívečky z polského kříže a počet puntíků označuje kolikáté písmenko z kříže máme číst. Tajenku čteme postupně po cestě – PIVO HOSPODA JZ, takže pivnice Prádelna poblíž.

♂ 2 Segmenty

Zadání

Zobrazit řešení

Napíšeme si abecedu, jak vypadá na sedmisegmentovém/kalkulačkovém displeji (nebo si ji najdeme v pomůckách). Šifra pak říká “vezmi tolikáté písmeno, co má tolik segmentů”. Např. první písmeno je “první písmenko, co má pět segmentů”, což je v abecedě B. Takto postupujeme dál a čteme BENDLOVA PARCIK.

♂ 3 Skoro jako čtverce ale kulatější

Zadání

Zobrazit řešení

Zaoblené čtverce vždy ukazují na nějaký další čtverec, nebo tvoří slepý konec. Když začneme navazující čtverečky počítat od písmenka A, zjistíme, že jich je 26. Takže do nich můžeme vepsat abecedu. Každý další “přítok” končí v nějakém písmenku z této abecedy a přítoky mají délku 1 až 11. Takže písmenka, do kterých přítoky vtékají do abecedy, seřadíme podle délky řetězců a čteme KRISTKUV DUM.

♂ 4 Krychle

Zadání

Zobrazit řešení

Vystříháme a slepíme 6 kostek. Kostku s prázdnym křížem a plným křížem můžeme bez potíží přilepit na sebe. Ale ostatní přilepení kostek nevypadá jednoznačně. Takže se zaměříme na už přilepenou kostku a vidíme, že je na ní velké písmenko O. A když od O budeme pokračovat ve směru čtení textu přes hranu krychle, tak narazíme na B. Od něj opět jdeme ve směru čtení textu a takhle postupně přečteme OBJEV. A nyní nám “V” směřuje do prostoru, kde nic není. Takže tam přilepíme kostku, aby pokračující text dával smysl. A tohle opakujeme, dokud nemáme slepený celý objekt a můžeme číst celou mezitajenku “Objevte důležitý počet a je to!” Jaký důležitý počet? Slepený objekt má přesně 26 stran. Takže místo písmen mezitajenky na ni můžeme napsat abecedu ve stejném pořadí jako jsme četli pomocnou větu. A už zbývají jen čísla na stranách, podle kterých od jedničky dál čteme tajenku JIZNI ROH ZAHRADEK SCHREBER.

♂ 5 Hadice

Zadání

Zobrazit řešení

Do objektu z levého konce vepíšeme postupně abecedu. A nyní kopiemi tohoto objektu můžeme vyplnit celou plochu papíru tak, že se nikde objekty nepřekrývají a ani netvoří mezery. Tvar objektu nám dost pomáha v tom, jak kopie zapasovat do sebe (matematickou mluvou provádíme tesalaci povrchu pomocí jednoho útvaru). Nakopírovaná písmenka vždy padnou na vyznačené tečky a my můžeme odshora dolů číst KLADIVOVA ZAPAD.

♀ Start

Zadání

Zobrazit řešení

Stačí nahlas zrychleně opakovat frázi KOD JE a uslyšíte slovo JEKOT (jako je slyším já) nebo slovo KOTĚ (jako slyší Míša). Uznávali jsme oboje.

♀ 1 Došla žlutá

Zadání

Zobrazit řešení

Pokud postupujete podle instrukcí, mělo by se vám podařit nakreslit velmi zjednosušené obrázky členů Simpsonovi rodiny. Jejich jména napíšete na vyznačená místa, některá písmenka je potřeba ještě posunout, jelikož jsme je potřebovali změnit a pak podle čísel čteme MALBA S MISOU OVOCE. Což je nejklasičtější typ typu malby zvané Zátiší a Zátiší je ulice kousek od vás.

♀ 2 Šifrovací

Zadání

Zobrazit řešení

Každé slovo nebo frázi oddělenou velkými mezerami můžeme nahradit synonymem, které začíná jen na písmenka KR nebo DL. Takže krátká či dlouhá = čteme morseovku. Každý řádek jedno písmenko, vychází PARK PANA TECKY. Tečka je krátká, takže hledáme park Stanislava Krátkého.

♀ 3 Historie

Zadání

Zobrazit řešení

Šifra popisuje historii teorií lidstva o konceptu středu vesmíru. Od mytologických a náboženských přes geo a heliocentrismus až po současné chápání, že střed se nedá najít, takže je buď všude nebo nikde. Když se podíváte do mapy, tak v Černých Polích je památník, co se jmenuje STRED VESMIRU, takže pro potřeby naší hry je střed tam.

♀ 4 Kruhy

Zadání

Zobrazit řešení

Šifra schematicky znázorňuje sluneční soustavu. Slunce vlevo je tak velké, že nepozorujeme zakřivení a ostatní planety mají velmi přibližně svou velikost (opravdu velmi přibližně :-) ). Řecká písmenka nahradíme čísly a zjistíme, že se nám ale normální pojmenování planet nehodí. A proto jsou písmenka řecká, musíme totiž planety a slunce pojmenovat jejich řeckými protějšky. Tj Helios, Hermes, Afrodita, Gaia atd. Až z nich vybereme písmenka, seřadíme je a vychází text NASE SIDLO. Řečtí bohové sídlí na Olympu, což je restaurace kousek od stanoviště.

♀ 5 Změť

Zadání

Zobrazit řešení

Objekty v šifře jsou vlastně neúplná loga ženské šifry (tj. žensky symbol s dírou vlevo nahoře). Stačí všechny loga dokreslit ve správném měřítku a dokreslené čáry a jedna kružnice vytvoří symbol památky UNESCO, což je v herní oblasti pouze vila Tugendhat. Schémátko ukazuje, kde v zahradách vily hledat.

♂+♀ Start

Zadání

Zobrazit řešení

Horní část šifry představuje barevný plot u dětského hřiště a spodní tvar ukazuje na objekt s židlemi a planetami. Vlnovku a čáru plotu si nabarvíme podle reálných barev plotu a čteme písmenka od každé barvy zvlášť. Vyjde nám “pětka”, “třetí”, “sedmé”. Tyhle čísla pak podle barev přiřadíme k barevným židličkám na spodním objektu a pomocí nich vybereme písmenko z názvu planety, se kterou je židle spojená. Tyto písmenka už pak jen čteme ve směru šipky (některá dvakrát) a vyjde nám ROTOR.

♂+♀ 1 e na x

Zadání

Zobrazit řešení

Všimneme si loga firmy “e na x”, kde X tvoří barevné čárky. Dvojice barev v zadání vždy tvoří v logu pravý úhel, jehož osu můžeme chápat jako směr, kterým kreslíme. Takže postupně kreslíme znaky a zastavíme vždy u čárky mezi dvojcemi. Takhle na každém řádku nakreslíme kombinaci písmen YRGB, což jsou opět zkratky barev z loga firmy. Kreslíme tedy každý řádek znovu, ale tentokrát děláme jen šikmé čáry podle loga a vykreslíme v křivém fontu řešení SEVCOVA.

♂+♀ 2 Plot

Zadání

Zobrazit řešení

Oproti reálnému plotu o ulici dál nám v každém obrázku chybí nějaké čáry. Zakreslete které a uvidíte, že tvoří římská čísla, jejichž hodnotu stačí převést na písmenka a získat tajenku POSILKA BIEBL. K luštění není potřeba plot, stačí jednotlivé obrázky porovnávat mezi sebou.

♂+♀ 3 RGB

Zadání

Zobrazit řešení

Množiny v diagramu tvary odpovídají jednotlivým částem posilovny. A každé čast je očividně červená, modrá nebo zelená. A v diagramu mají přiřazená písmena. Nyní jen stačí určit, z které barevné části byla vyfocena daná fotka a přečíst písmeno v odpovídající části diagramu. Když jsou fotky dvě a víc, tak čteme průniky daných množin. Prázdný čtverec nemá žádnou barvu, takže čteme mimo digram. Řešení je TOCNA TRAM J.

♂+♀ 4 Řadovka

Zadání

Zobrazit řešení

Řadovka v okolí šifry má popisná čísla od 26 do 4 a nad skoro každým vchodem je obrázek znamení zvěrokruhu. V šifře nahraďte symboly znamení čísly a spočítejte výsledek (průměr, podíl, odečet). Čísla převeďte na písmenka a čtěte SCHODOVA SCHODY.

♂+♀ 5 Schody

Zadání

Zobrazit řešení

Šifra původně plánovaná jako nákres křídou na schodech se nakonec luštila jen z papíru kvůli dešti. Každý řádek šifry je jedno písmenko tajenky. Jednotlivá kódování na řádku převedená na čísla říkají nějakou informaci o hledaném písmenku. Zleva je to – počet znaků v morseovce, počet puntíků v braillu, počet segmentů v sedmisegmentu, počet binárních bitů, sumu trinárních čísel, počet římských znaků. Daným podmínkám vždy odpovídá jen jedno písmenko abecedy a postupně tak čteme RYBNICEK JZ.

♂+♀ Cíl

Zadání

Zobrazit řešení

Nejprve je potřeba nejlépe lepením zkombinovat všechny části do jedné. Pak začneme na políčku M-start. To má zuby nahoře, čárky dole, což použijeme jako souřadnice do tabulky (na základě čar na jejích okrajích) a dostaneme se na další písmenko – R. Tohle opakujeme dokud se nezacyklíme a nemáme text MRIZKA. Vybrané čtverce tedy použijeme jako šifrovací mřížku a čteme mezitajenku, která obsahuje opět souřadnice do tabulky, jen slovně. Najdeme si tedy příslušné políčko a opakujeme postup s přecházením na další políčka podle souřadnic, dokud se opět nezacyklíme. Dostanema text KRALOVO CERNA. Jsme v Brně, takže tu máme Královo Pole a Černá Pole a cílovým heslem je tak slovo POLE.

 

situs judi bola situsliga228.org