Vídeňského Párku se zúčastnilo 45 párků a z toho 43 dorazilo zavčas do cíle a odevzdalo kartu na vyhodnocení.
Fotky, videa a reportáže nám můžete posílat na mail sifrovackaparek at gmail dot com. Uveřejníme je zde.
1. | ROFLCOPTER! |
Ondra a Gábex |
24,5 |
2. | wienerly a knusperli |
Majk a Monika |
24 |
3. | Helmut a Hilda |
Honza a Petra |
23,5 |
4. | Die andere Tiere | Danka a Adam | 23,5 |
5.-7. | прагоры | Martina a Honza | 23 |
5.-7. | Přizdi | Dero a Paču | 23 |
5.-7. | Nymburské koťátko | Ondřej a Iva | 23 |
8. | Universität in Wienerschnitzekberg | Síba a Zuza | 22,5 |
9.-11. | Ich mache mit Bobo oft einen Spaziergang | Zůza a Karel | 22 |
9.-11. | Tierchen | Elifka a Mirek | 22 |
9.-11. | Hottentottenpotentatentantenattentat | Míla a Kája | 22 |
12.-15. | Lamzila | Hanka a Lama | 21 |
12.-15. | Kočka s errorem | Rony a Věšák | 21 |
12.-15. | Bitches | Radovan a Martina | 21 |
12.-15. | Motýli | Petr a Ondra | 21 |
16. | Krysí smrť | Dita a Petr | 20,5 |
17.-19. | Zebrařez | Naty a Honza | 20 |
17.-19. | Tranquilo, tenor! | Pavel a Ladislav | 20 |
17.-19. | Ona je tu omylem | Ondra a Katka | 20 |
20.-21. | Jedeme na sacher! | Mike a Šárka | 19 |
20.-21. | Das Radek Tüm | Radek a Wal | 19 |
22.-23. | Team Avatar | Dark a Kačka | 18,5 |
22.-23. | Zasadili jsme seno | Pavel a Markéta | 18,5 |
24.-26. | Psychokopytníci | Danča a hlína | 17,5 |
24.-26. | Téčka | Tíman a Tinka | 17,5 |
24.-26. | Celer řapíkatý | Yeti a Věrka | 17,5 |
27. | Tranquilo, señor! | Petr a Ondra | 17 |
28.-30. | Little My | Petr a Terezie | 15,5 |
29.-30. | Kavak | Michaela a Vít | 15,5 |
29.-30. | Léto | Lenka a Tom | 15,5 |
31.-32. | Kozi tety Libuše | Aleš a Andřejka | 13,5 |
31.-32. | Svinský Bob | Honza a Eva | 13,5 |
33. | Antropoid | Leňa a Tom | 12,5 |
34. | Dárek | Dáška a Marek | 12 |
35. | Dutá vlákna | Milu a Lukáš | 11,5 |
36. | Malá Dory | Martin a Lucka | 7,5 |
37. | Q | Karolína a Eva | 6 |
38. | Zusammen für einen Vogel | Mirek a Verča | 5,5 |
39. | bezdíkov | Michal a Dana | 4,5 |
40. | Zwei Damen | Karolína a Petra | 3,5 |
41. | Obranná taktika | Anička a Ondra | 2,5 |
42. | Diese kaše | Kaluž a týna | 0 |
43. | Kocouří procházka | Jiří a Zdeňka |
12 |
44. | Kaschpaarek | Bety a Jiřík |
11 |
45. | Trekkies | Eva a David | ? |
!!! Ke spoustě šifer byl potřeba náš šifrovací kelímek !!!
Interní šifra je založena na přelévání vody z jednoho kelímku do druhého. Na začátku naplníme jeden kelímek vodou až po písmenko A, jak je uvedeno v šifře. A pak jen odlejeme vodu do druhého kelímku tak, aby v jednom odpovídala výška hladiny levé půlce příkladu a hladina v druhém kelímku nám pak ukáže písmeno řešení. Heslo je ZELVA
Externí šifra používala tvar kelímku. Jeho půdorys je obyčejná kružnice. Takže třeba horní půlka půdorysu je oblouk horní půlky kružnice. Dva takové oblouky vedle sebe vypadají jako psací M. Dva levé oblouky nad sebou zas připomínají E. Tímto způsobem přečteme heslo MEZONET.
Symbol na čárách vám má připomenou označení pro pravý úhel, které se používalo při kreslení náčrtků ve škole. Rovnou čáru tedy musíme v naznačených místech ohnout do pravého úhlu, v připadě dvojitého označení provedeme operaci dvakrát, tj se čára překlopí sama na sebe. Pokud to provedeme správně, čára se naláme do podoby písmenka. Řešení je BOCKPARK.
Pojmenujeme tekutiny v zadání. Máme med, saponát, alkoholy, voda, ropa. To je 26 písmen. Nyní se můžeme představit, že tyto tekutiny nalijeme do kelímku a ony se navrství podle svých hustot. Tj med bude na dně a alkoholy na hladině. Abeceda má taky 26 písmen, takže tři poslední písmena XYZ odpovídají třem písmenům na dně kelímku MED. Takhle postupně namapujeme písmena tekutin na písmena abecedy a přečteme a seřadíme písmenka označená čísly. Řešení BOCKPARK.
Máme 26 řádků, v každém řádku jsou symboly odpovídající jen jednomu písmenu abecedy. Stejné šifrovací principy najdeme na našem kelímku. Spojujeme tedy symboly na kelímku podle čar v zadání a každý řádek zadání nám tak v kelímku vykreslí písmenko. Tím si vytvoříme substituci z abecedy klasické do námi nakreslené abecedy a můžeme podle ní pak přečíst zakódovaný text na spodku šifry. Řešení je KONSTANTINHUGEL.
Ve větě vyhledáme skrytá slova JA a NEIN. Tedy ANO/NE. Všechny si zapíšeme do řetězce za sebe a zjistíme, že řetězec je stejně dlouhý jako zakódovaný text na konci věty. Z něj pak čteme jen písmenka na pozicích slova JA a zbytek ignorujeme. Řešení je STOSEDMDESÁT.
Pásky vystříhneme a slepíme z nich prstýnky. Ty pak navlékáme na kelímek. Jakmile se pásek zasekne a nemůže dál, tak přečteme písmenko, které překrývá. Písmenka seřadíme podle čísel. Řešení je URANIA.
Každý sloupec definuje slovo/písmenko, které se skládá z písmen slova PAREK. Slovo PAREK si tedy napíšeme do sloupce a začerníme písmenka, která se v daném slově nacházejí. Když tohle uděláme pro všechny definice v textu, tak uvidíme grafický nápis URANIA. Pokud je definice vzhůru nohama, tak též slovo PAREK píšeme vzhůru nohama.
Každé písmenko abecedy je v šifře právě dvakrát. A jsou vůči sobě postavené tak, že jdou hezky propojit lomenou čárou tak, aby lomená čára odpovídala danému písmenku v semaforové abecedě. Například pro písmenko Q – z levého písmena Q uděláme čáru doprava, na písmenku H ji pak musíme zlomit doprava nahoru a dostaneme se k druhému Q. Místo zlomu téhle čáry se vždy nachází na pozici nějakého písmena. Tímto krokem je vytvořena substituce, podle které přeložíme řetězec dole. Řešení je JAN NEPOMUCKY KAPLE
Do prázdných polí stačí napsat text úvodní znělky seriálu Kobra 11. Pak už jen podle čísel vybereme a seřadíme písmena. Řešení je KAPLEJANNEPOMUK
Trojice písmen nápadně připomínají polský kříž. Kolem trojic tak nakreslíme čáry tak, aby odpovídaly chlívečkům polského kříže kolem příslušných trojic. Tyto čáry pak vykreslí zhulená, ale čitelná písmena POLAK. V dalším kroku si musíme všimnout, že vykreslená písmena jsou na papíře rozmístěna přesně tak, jako by ležela ve velkém polském kříži nakresleném přes celou šifru. Tj A je vlevo nahoře, L skoro uprostřed a tak dále. Tím pádem jsme schopní do tohoto velkého kříže dopsat všechna písmena abecedy a pak jen putováním po křivce přečístřešení PEVNOST S.
Jednotlivé věty jsou metafory na antikoncepční metody a sexuální praktiky, které nevedou k početí dítěte. Příkladem je pesar, kondom, celibát, vasektomie, orální sex,… Počet slov ve větě je stejný jako počet písmen hledaného termínu. Takže stačí jen přečíst písmenko na zvýrazněné pozici a dostaneme text PEVNOST SEV.
Jednotlivé symboly jsou výseky z většího celku, což je trojůhelník tvořený 25 malými trojúhelníčky. Ty můžeme popsat abecedou bez Q, výseky na objekt namapovat a na šedém poli vždy přečíst písmeno tajenky. Řešení je VOTIVKIRCHE.
Nejtěžší šifra hry využíva periodickou tabulku prvků. Obdelníčky v šifře jsou prvky z tabulky určené protonovým číslem. V prvním kroku je potřeba si všimnout, že v prvním řádku šifry jsou použity jednak prvky z prvních dvou řádků periodické tabulky a pak prvky ze sloupců tabulky, které leží hned u prázdného prostoru, který má tabulka ve své horní části. Dvojici prvků pak chápeme jako horizontální a vertikální souřadnici, která pak označí místo v prázdném prostoru tabulky. Pokud začnete počítat, tak zjistíte, že do prvních dvou řádků tohoto prostoru se vejde přesně 26 polí na prvky. Takže tyto pole popíšeme abecedou. Dvojice prvků nám tedy ukazují na tyto písmenka a čteme POKRACUJ K: Jenže v dalším řádku šifry jsou použité prvky, kterou jsou horizontálně pouze na třetím řádku tabulky, kde je dalších 10 volných polí. Podle posledních informací před hrou můžeme vědět, že 10 je cifer, tak si je také napíšeme do tabulky. Šifra nám tedy teď místo písmen kóduje jednociferná a dvouciferná čísla. No a protože celou dobu pracujeme s chemií, tak tyto čísla chápeme jako protonová čísla prvků a začneme si psát jejich zkratky. To nám dá text VOtiVKIrCHe. Uff :-)
Na vrchním čtverci je naznačeno 25 bodů, které můžeme popsat abecedou bez Q. Pak už jen každá karta ukazuje svým pravým dolním rohem na místo na kartě pod sebou a toto místo odpovídá jednomu z písmen. Čteme WEGHUBER PARK
Všimneme si dvou slov – nákup a země. Pak musí přijít nápad přeložit slova do němčiny,dostáváme Kaufland. Řetězec Kaufland má logo ze čtvercu a trojúhelníků. Takže po řádcích namapujeme jednotlivé slabiky na tyto objekty. Poté je již pouze přikládáme k sobě a kdyžtak zrcadlíme a čteme velká grafická písmena WEGHUBERPARK. Nápad na tuto šifru vznikl na jedné starší Hradecké Sově, kde byl použit stejný font písmen, který jsem si půjčil. Zpětně díky.
Máme 26 čtverců, do těch chceme napsat abecedu pomocí pojmenování čísel. Čtverce jsou propojené podle počtu písmen v pojmenování čísla, které je ve čtverci. Třeba když je ve čtverci napsáno “jedenáct”, to je 8 písmen, takže tento čtverec ukazuje na čtverec osm. Čtverec “osm” má tři písmena, takže ukazuje na čtverec tři. Čtverec “tři” ukazuje sám na sebe. Takto jsme schopni odvodit celou síť a nakonec podle malých čísel na krajích můžeme seřadit a přečíst tajenku.
Klasická šifra ukradená ze Sendviče :-) Hledáme slovo, tím slovem je Mlha. Operace je překlad do němčiny. Máme slovo Nebel. To vyhledáme v mapě. Najdeme pouze firmu Nebel KG, ale to je správně, protože víme, že KGB po nás jdou bez B. A jdeme do parku na severovýchodě. Nebijte mě.
Vystříháme a přeložíme obdelníčky, aby byly oboustranné. Vystřihneme do nich zářezy, kterámi je můžeme spojovat. Pásky do sebe zasouváme tak, abysme vytvořili mřížku polí 6×6, aby na každé straně daného pole bylo stejné písmeno. Takže vytváříme čtvercovou mříž z písmen, kde 5 písmen je označených – klasická šifrovací mřížka. Prvních pět písmen nám dává text BINAR a po otočení mřížkou ještě dostáváme SPOJU, POSUN, ZBYLE. Natočíme si mřížku tak, ať můžeme pohodlně přečíst slovo BINAR a v každém řádku mřížky teď můžeme najít 5 spojů. A spojů jsou dva druhy. Takže si můžeme zapsat binární číslo a to posléze převést na písmeno. Získáme klíč VIDEN. V mřížce jsme zatím přečetli 20 písmen z 36, zbyl nám řetězec 16 písmen, který posunem o klíč VIDEN a získáme tajenku KARLSKIRCHEBRIZY.
Šifra inspirovaná karetní hrou Timeline. Každému obrázku můžeme přiřadit nějakou událost z historie ČR za posledních 30 let od revoluce až po letošní známý výrok Motýle. Jednotlivé řádky tak můžeme zapsat za sebe a vytvořit dlouhou časovou osu, kde každému úseku jsme schopni přiřadit rok. Tím pádem se jednotlivé části příkladů dostanou k sobě a my v nich za čísla 1,2,3,4 dosadíme cifry příslušnéhé roku, na kterém příklad leží. Spočítáme, převedema na písmena a postupně na ose čteme tajenku KARLSKIRCHE.
Nakreslíme si hexagonální síť a do jednoho z hexů napíšeme písmenko A, jak je naznačeno v šifře. A nyní se musíme pohnout přes nějakou stranu hexu do hexu sousedního. A hýbeme se podle směrů, které jsou definovány jednotlivými šifrovacími principy na našem kelímku, protože na něm jsou napsány taky v hexovém tvaru. Tento postup opakujeme pro všechny písmenka abecedy. Tj napíšu B, pohnu se ve směru římských čísel, napíšu C, pohnu se ve směru brailla. Když tohle provedu dobře, tak se nakonec zacyklím a opět skončím na A a mám nakreslený pravidelný útvar z hexů popsaný abecedou. V něm pak čtu tajenku podobným způsobem. Vezmu první člen tajenky, tj. 17 – najdu písmenko Q a podívám se ve směru čísel a dané písmeno přečtu. Pak najdu W a podívám se z něj ve směru písmen, atd. Tajenka je STADTPARK.
Druhá šílenější šifra. V pomlkách na druhých osnovách čteme morseovku. Vyjde ZKUS SACHOVNICI. Šachovnice má souřadnice a..h a 1..8. A noty mají výšky od a do h a pomlky jsou v řádcích označených 1 až 8. Takže každá dvojice nota+pomlka nám dává pole na šachovnici. Noty jsou navzájem propojené, takže tyhle propojení kreslíme i na šachovnicová pole a dostáváme další text DVOJKOVKA. Nyní si musíme všimnout, že noty jsou ve skupinách po pěti a souřadnice na šachovici nám ukazují na černá a bílá pole. 4erná chápem jako 1 a bílá jako 0 a pomocí binárky tak čteme text STADTPARK.
Popis řešení tohoto klasického hlavolamu naleznete třeba zde. Pro náš případ je důležité si uvědomit, že kelímek a torus jsou prakticky stejná věc a musíte využít klipsnu kelímku pro vytvoření mostu přes jednu čáru. Za správne řešení bylo heslo KOBLIHA (taky torus :-) )
Šifra je zjednodušená mapa okolí Vídně v kraji Vysočina. Můžeme tam najít vesnici Dobrá Voda, rybník Mostník nebo třeba Svobodův mlýn. Na místě otazníků je pak kopec chmelník, takže heslo je CHMEL.
Klasická křížovka, do které zdánlivě máme napsat typicky české věci. Ale my nejsme v Čechách, jsme v Rakousku, takže do křížovky patří vepsat rakouské alternativy k obrázkům. Rakouský prezident, nejvyšší hora, atd. Vyjde heslo KORUNA, ale to není správně, protože v Rakousku nic takového není, tam maji EURO.
Autorem šifry je Honza Klusáček. Písmenka nasedají na kolo a mají lístek na určitý počet otočení celého kola.Jakmile musí vystoupit, tak je přečteme a vyjde nam text ZAPISTE SLOVO JOGURT.
Autorem šifry je Honza Klusáček. Šifra je zjednodušeným plánem vídeňského metra. Když cestujeme po jedne z linek, můžeme přečíst text “projed se linkou, co neni”. Pak si musíme najít nebo uvědomit, že Vídeň má metro označené U1 až U6, ale chybí jim U5. Vezmeme tedy řetězce jednotlivých linek, zapíšeme je nad sebe a necháme volnou mezeru tam, kde by měla být linka 5. Ve sloupcích pak můžeme číst slova, kterým ale vždy chybí páté píseno. To tedy doplníme, vytvoříme tak celou linku 5 a v ní německy čteme řešení KONECNA STANICE nebo KONECNA
Šifru bylo potřeba luštit zde. Na místě vidíme památník složený z 26 sloupů. Sloupy označíme zleva doprava A až Z. Nad každým sloupem je kousek textu psaného v azbuce. Musíme tedy jen najít ty správné sloupy ze zadání a přečíst jejich písmena. Heslo je STUDENT.
Tradiční šifra v hlavičkách jednotlivých stanovišť. Každé stanoviště bylo označeno německou číslovkou, ve které ale byla chyba. Když se chyby vypsaly, daly slovo VEGETARIAN.